حلقه ارتباطی الگوی پیشرفت اسلامی تنکابن

حلقه ارتباطی شهید شیرودی
آخرین مطالب
پربیننده ترین مطالب

۶ مطلب در مهر ۱۳۹۳ ثبت شده است


بسم الله الرحمن الرحیم

به عنایت خداوند پنجمین نشست گفتگو پیرامون اولین نقشه راه الگوی پیشرفت اسلامی با حضور جمعی از دغدغه مندان و نخبگان انقلابی، در حرم مطهر حضرت علی ابن موسی رضا علیه الصلاة و السلام برگزار گردید.


بسم الله الرحمن الرحیم

به فضل الهی نشست بررسی ابعاد مسأله الگوی پیشرفت اسلامی و چگونگی پرداختن به این موضوع، چهارشنبه بیست و سوم مهرماه در دانشکده پزشکی دانشگاه فردوسی برگزار گردید.

9 دیبرنامه ششم توسعه باید جزئی از الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت باشد
نویسنده : حجت الاسلام کشوری

از طرح مسئله الگوی اسلامی -ایرانی پیشرفت در فضای گفتمانی کشور تقریبا ۸ سال می گذرد.  ضرورت تدوین الگوی اسلامی- ایرانی پیشرفت را  آیت الله امام خامنه ای در تاریخ ۱۸- ۸- ۱۳۸۵ در دانشگاه سمنان  برای اولین بار به صورت مبسوط مطرح فرمودند. ایشان در این سخنرانی و در سخنرانی های سالهای بعد ابعاد مختلفی از این مسئله کلان را تبیین کردند؛ تبیین جایگاه فرادستی الگوی اسلامی- ایرانی پیشرفت، نسبت به همه اسناد برنامه ای کشور و همچنین ضرورت داشتن شتاب معقول در پی گیری این موضوع[۱]، جزء مهمترین فرمایشات معظم له در سالهای گذشته بوده است.
با توجه به گذشت ۸ سال از طرح این مسئله مهم و با توجه به اینکه در آستانه تدوین برنامه ششم کشور[۲] قرار داریم؛ چه نسبتی را می توان میان برنامه ششم کشور و الگوی پیشرفت اسلامی ترسیم نمود؟
پاسخ به این سؤال و ترسیم یک مسیر واضح برای تأثیر گذاری الگوی اسلامی-ایرانی پیشرفت بر برنامه ششم؛ می تواند به تصحیح تدریجی فرآیندِ توسعه گرای برنامه ریزی در کشور منجر شود.

در یکصد و پانزدهمین جلسه شورای معاونان مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، معاون علمی و تقسیم کار ملی مرکز در خصوص برنامه‌ها و پیشنهادهای ارائه ‌شده در جهت ارتقای جایگاه کنفرانس چهارم الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت که در روزهای 30 و 31 اردیبهشت ماه سال 1394 با موضوع «پیشرفت ایران؛ گذشته، حال، آینده» برگزار خواهد شد، توضیحاتی ارائه دادند. در این جلسه با عنایت به اهمیت موضوع کنفرانس و بین رشته ­ای بودن آن و نیاز الگو به محتوای کنفرانس، پیگیری برنامه‌های ذیل در دستور کار ستاد برگزاری کنفرانس قرار گرفت:

- دیدار شرکت‌کنندگان کنفرانس با مقام معظم رهبری

- ارائه آثار تولیدی سه سال گذشته  مرکز در سالن کنفرانس

- هماهنگی با مدیران صدا و سیما برای استفاده از این ظرفیت ملی برای گسترش گفتمان پیشرفت و طرح موضوع الگو در برنامه‌های مختلف و حتی برنامه‌ریزی برای برنامه مستقل الگوی پیشرفت در شبکه های مختلف صدا و سیما

- همکاری با خبرگزاری ­های مختلف و اطلاع ­رسانی مشترک از طریق شبکه‌های علمی رسانه‌های مکتوب و دیجیتال

- دعوت از مؤلفان مقالات برتر کنفرانس های گذشته و کنگره‌های پیشگامان پیشرفت

- برنامه­ریزی برای رونمایی از سند الگوی پایه در فضای کنفرانس

- برگزاری پیش­ نشست­های مناسب و مرتبط با موضوعات کنفرانس در دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه

- برنامه­ ریزی برای برگزاری کنفرانس در سالن اجلاس سران

- برگزاری نمایشگاه پایان ­نامه ­های کارشناسی ارشد و رساله ­های دکتری که با موضوع الگوی اسلامی ایرانی تدوین شده و یا در حال تدوین است با حضور دانشجویان و اساتید راهنمای ذی‌ربط


    دبیر ششمین کنگره پیشگامان پیشرفت با اشاره به برگزاری ششمین کنگره در سیزدهم آذرماه سال جاری در دانشگاه شهید بهشتی گفت: بخشی از کنگره به پایان‌نامه‌های دانشجویی در مقاطع کارشناسی ارشد و رساله‌های دکتری اختصاص یافته و ضمن تقدیر از بهترین پایان‌نامه‌های کارشناسی ارشد و رساله‌های دکتری در مراسم پایانی کنگره، تسهیلاتی برای پدیدآورندگان آن در نظر گرفته خواهد شد.

 کنفرانس‌های الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت به صورت سالانه و با اهداف 1- فرصت‌آفرینی برای ارائه آخرین یافته‌ها و دستاوردهای محققان و دانشمندان کشور در زمینه‌های مرتبط با محورهای کنفرانس‌ها، 2- بهره‌مندی از نظرات و دیدگاه­های علمی نخبگان، فرهیختگان و دانشمندان کشور در تدوین الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، 3- ایجاد محیط تبادل نظر و تضارب آرای تخصصی صاحب‌نظران و تعمیق گفتمان علمی در زمینه‌های مرتبط با محورهای کنفرانس‌ها و با حضور استادان، صاحب‌نظران و پژوهشگران کشور برگزار می‌شود. بدین منظور، سومین کنفرانس الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت در سی‌ویکم اردیبهشت‌ و اول خرداد‌ماه 1393 در محل کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران و با حضور محققان و صاحب‌نظران برجسته کشور برگزار شد که در نتیجه، تعداد قابل توجهی از آثار و مقالات علمی با محوریت این کنفرانس به دبیرخانه کنفرانس ارسال گردید. به منظور مستندسازی آثار و مقالات رسیده به دبیرخانه و همچنین استفاده صاحب‌نظران، استادان و محققان کشور از این مقالات علمی، دبیرخانه کنفرانس اقدام به تهیه و تدوین کتاب مجموعه مقالات سومین کنفرانس الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت نموده است. مجموعه مقالات سومین کنفرانس الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت با موضوع «واکاوی مفاهیم و نظریه‌های رایج توسعه و تجارب ایران و جهان؛ به سوی نظریه اسلامی ایرانی پیشرفت» در پنج جلد و در 3500 صفحه توسط انتشارات مرکز الگوى اسلامى ایرانى پیشرفت چاپ شده است. این مجموعه مقالات بر اساس محورهای سومین کنفرانس الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت تنظیم و تدوین شده است که تعداد مقالات هر بخش به قرار زیر می‌باشد:

الف- محور اول با موضوع «توسعه و پیشرفت اجتماعی» 29 مقاله

ب- محور دوم با موضوع «توسعه و پیشرفت اقتصادی» 24 مقاله

ج- محور سوم با موضوع «توسعه و پیشرفت دینی» 23 مقاله

د- محور چهارم با موضوع «توسعه و پیشرفت سیاسی» 24 مقاله

هـ- محور پنجم با موضوع «توسعه و پیشرفت علمی» 8 مقاله

و- محور ششم با موضوع «توسعه و پیشرفت فرهنگی» 20 مقاله

ز- محور هفتم با موضوع «توسعه و پیشرفت مدیریتی» 8 مقاله

این کتاب مشتمل بر مقدمه رئیس مرکز، متن سخنرانی‌های افتتاحیه و 136 مقاله محققان و پژوهشگران کشور است که همه آنها در نشست‌های کنفرانس ارائه شده‌اند.