حلقه ارتباطی الگوی پیشرفت اسلامی تنکابن

حلقه ارتباطی شهید شیرودی
آخرین مطالب
پربیننده ترین مطالب

بسم الله الرحمن الرحیم

در حاشیه برگزاری نشست های گفتمانی الگوی پیشرفت اسلامی در شهر کرمانشاه حجت الاسلام علی کشوری در گفتگو با شبکه اطلاع رسانی مرصاد نیوز به تبیین ابعادی از مسئله مهم الگوی پیشرفت اسلامی بر اساس مفاهیم اولین نقشه راه تولید الگوی پیشرفت اسلامی پرداختند. قسمت دوم این گفتگو را به نقل ازشبکه اطلاع رسانی مرصاد در ادامه بخوانید:

 

... همانطور که گفته شد ما در مرحله دولت اسلامی هستیم و برای انتقال به مرحله جامعه اسلامی باید مشکلاتی که برخی از آنها را در قسمت اول بحث با مثالهایی اشاره کردم حل کنیم.

 

تفاوت تشکیل نظام اسلامی با دولت سازی اسلامی

 

حجت الاسلام کشوری در بیان تفاوت های مرحله نظام اسلامی با دولت اسلامی اظهار داشت: در مرحله نظام اسلامی هندسه کلی رسیدن به جامعه اسلامی تعریف می شود، یعنی شما یک چارچوب کلی را به وجود آوردید که حرکت را شروع کنید اما در مرحله  دولت اسلامی به دنبال تکمیل کار هستید.

به عنوان مثال در مرحله نظام اسلامی برای الگوی تأمین امنیت به تنهایی از ساختارهای مدرن استفاده نشد ، ارتش حفظ شد، بعدا تغییرات بنیادی در آن ایجاد شد و در کنار آن فرهنگ بسیج و مدل رزم اختصاصی و فرهنگ بسیج را تعریف کردند. یا به عنوان مثال در همه دنیا که اخیرا رئیس جمهور هم به آن اشاره کرد، اگر بخواهند ساختار یک حکومت را بچینند با مدل مونتسکیو پیش می روند و از مدل تفکیک قوا پیروی می کنند. کاری که در جمهوری اسلامی هم پذیرفته شد اما بالای سر قوا نهاد ولایت فقیه را تعریف شد. یعنی به سمت یک نظام سازی جدید پیش رفتیم. شروع کار با بخشی از این حوزه ها بوده است اما نهادهای دیگر مانند نهادهای آموزشی و مدل قانون گذاری و یا در مدل آمارگیری، ما که در بخش اول بحث به آن اشاره شد تغییری نکردند.

 

بنابراین در مرحله دولت اسلامی ما به دنبال این هستیم که نظامات اجتماعی را به صورت کامل منطبق با الگوی اسلامی طراحی کنیم. یعنی بخش هایی را که آغاز نکردیم آغاز کنیم و بخش هایی را که به صورت اجمالی نظام سازی شده تکمیل کنیم. یعنی مرحله دولت اسلامی عبارت است از مرحله نظام سازی تفصیلی با نگاه اسلام.

 

به هر حال بازخوانی این مراحلی که مقام معظم رهبری برای تکامل انقلاب اسلامی تعریف کرده اند این اولین بحث است. ما اگر این را بازخوانی کنیم برای یافتن این است که در چه مرحله ای هستیم.

 

جایگاه الگوی پیشرفت اسلامی در مراحل مختلف

 

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره چگونگی امکان بازتعریف و تکامل ساختارهای نظام اسلامی بر مبنای نگاه اسلام و تشکیل دولت اسلامی، گفت: برای تشکیل دولت اسلامی نیاز به شناخت مسیر داریم و اینجاست که جایگاه الگوی اسلامی پیشرفت مشخص می شود. الگوی پیشرفت اسلامی مجموعه ای از تحلیلها و تئوری هاست که نظامات اجتماعی اسلام را تبیین می کند و روش تحقق آن را نیز بحث می کند. ر واقع ما چون به دنبال تحقق دولت سازی اسلامی هستیم نیاز داریم به یک ادبیات و یک گفتمانی که راه دولت سازی اسلامی را تبیین کند و مسیر تحقق آن را شرح بدهد.

 

این مسئله الگوی پیشرفت اسلامی در این مرحله در مقابل و در نقد ادبیات توسعه گرا مطرح می شود. توسعه به معنای (development) مورد نظر من است. شما اگر ادبیات توسعه را مسلط باشید و تفکرات این نگاه را بازخوانی کنید، قدرت نظام سازی مدرن در ذهن شما ایجاد می شود. که با مثالهای متعدد در بخش اول بحث چرایی عدم کارآمدی این نظام برای رسیدن به آرمانهای انقلاب اسلامی را توضیح دادیم. بسیاری از نخبگان ما دچار تضاد بنیادین هستند چرا که از یک سو می گویند ما می خواهیم شاخص های هویت اسلامی و آرمانهای انقلاب را محقق کنیم و از سوی دیگر در برنامه ریزی اجتماعی و نظام سازی متأثر از ادبیات توسعه وارد کار می شوند.

 

در واقع اگر بخواهیم به سمت دولت سازی اسلامی پیش برویم باید ادبیات مختص به آن را داشته باشیم. الگوی پیشرفت اسلامی از این ادبیان ناظر بر تشکیل دولت اسلامی تبعیت می کند.  در واقع الگوی پیشرفت اسلامی روش جامعه سازی اسلامی و روش تحقق شاخصه های هویت اسلامی را بحث می کند.

بنابر این ما اگر می خواهیم از مرحله دولت اسلامی به مرحله جامعه اسلامی برسیم ناگزیریم مسئله الگوی پیaرفت اسلامی را به عنوان یک ابر مسئله بپذیریم. همانطوری که عرض کردم قبل از این نیز باید گفتمان آن را بپذیریم. یعنی باید یک پویش گسترده ای راه بیافتد تا مسئله الگوی پیشرفت اسلامی فهم شود و از ثمرات آن می شود اینکه از مرحله دولت اسلامی به مرحله جامعه سازی اسلامی حرکت کنیم.

ما تا راجع به الگوی پیشرفت اسلامی بحث نکنیم نمی توانیم بر اساس آن عمل کنیم، گفتگو راجع به دولت اسلامی و الگوی پیشرفت اسلامی تفاوت های این موضوع را با الگوی توسعه غربی را تبیین می کند. تا ذهن نخبه ما تفاوت پیشرفت اسلامی و توسعه غربی را فهم نکند برنامه ریزی ها برای تداوم وضعیت فعلی خواهد بود. یعنی عملا  برخی از مسئولین ما در شعار می گویند که می خواهیم اهداف انقلاب را محقق کنیم ولی در عمل به سمت شاخص های توسعه و شاخصه های بانک جهانی سوق پیدا می کند.

 

اولین نقشه راه الگوی اسلامی پیشرفت

 

اما بحث دیگر اینکه ما در طول یک فعالیت پژوهشی 15 ساله یک نقشه راهی تبیین کردیم که در فضای مجازی تحت عنوان اولین نقشه راه الگوی پیشرفت اسلامی در دسترس هست. در واقع این نقشه راه یک تصویر روسن از دولت سازی اسلامی ارائه کرده است. یعنی در اولین نقشه راه الگوی پیشرفت اسلامی صد بسته بحث وجود دارد که آشنایی با بسته های بحثی و تسط بر آنها در واقع یک تصویر روشن در اذهان از توسعه  برمبنای الگوی پیشرفت اسلامی را ترسیم خواهد کرد و هدف واضح خواهد شد.

 

برای مشاهده اولین نقشه راه الگوی پیشرفت اسلامی کلیک کنید

 

هدف حضور ما در استانها و البته درکرمانشاه؛ معرفی این صد بسته بحث -برای فهم بهتر الگوی پیشرفت اسلامی- به جوانان و مردم است. که ثمره آن خروج اذهان از یک نگاه کلی به الگوی پیشرفت اسلامی است و معایب و نواقص الگوی پیشرفت غربی مشخص و نمایان می شود.

 

وی در پایان از برگزاری سالانه سه تا چهار نشست در کرمانشاه پیرامون تبیین نقشه راه الگوی اسلامی پیشرفت خبر داد و گفت: این نشست ها حول تبیین مفاهیم این نقشه راه برگزار می شود و اگر بتوانیم یک گفتگویی را میان نخبگان ایجاد کنیم حرکت به سمت جامعه سازی اسلامی و برون رفت از وضعیت فعلی تسریع خواهد شد.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی