حلقه ارتباطی الگوی پیشرفت اسلامی تنکابن

حلقه ارتباطی شهید شیرودی
آخرین مطالب
پربیننده ترین مطالب

چهارمین جلسه نقد و بررسی فهرست جامع

يكشنبه, ۹ آذر ۱۳۹۳، ۰۶:۱۰ ق.ظ

بسم الله الرحمن الرحیم

به فضل الهی چهارمین جلسه نقد و بررسی فهرست های جامع کارشناسان محترم دائره فهرست نویسی، امروز جمعه مورخ هفتم آذر ماه، در شهر مقدس قم برگزار گردید. در این جلسه رزمندگان جبهه نرم انقلاب اسلامی، به بررسی سیر بحثی فهرست آماده شده و رفع اشکالات آنپرداختند.


لازم به ذکر است که فهرست جامع یک بحث، شامل عناوین اصلی بحث و ریز ساختارهای هر عنوان می باشد. کارشناسان دائره فهرست نویسی، پس از دفاع از این فهرست و اثبات انسجام معنایی آن، وارد نوشتن متن تفصیلی برای این فهرست می‌شوند. این محصول پس از طی مراحل ویراستاری و صفحه آرایی، آماده چاپ در قالب کتاب خواهد شد.

معرفی اولین نقشه راه تولید الگوی پیشرفت اسلامی، محتوای اصلی اولین کتاب کارشناسان محترم دائره فهرست نویسی و فعالین حوزه الگوی پیشرفت است. «ضرورت تبیین پیشرفت اسلامی و پرداختن به مسئله الگو»، «روشن کردن تفاوت توسعه غربی و پیشرفت اسلامی»، «بحث از ماهیت و افق الگوی پیشرفت» و «راهکار عملیاتی کردن این الگو»، چند نمونه از موضوعات اصلی این کتاب هستند.

اولین نقشه راه الگوی پیشرفت اسلامی، در قالب «نظریه پردازش موضوعات جهت ساز»، تصویری جامع از چگونگی اداره جامعه بر مبنای اسلام شریف ارائه می کند. این مسئله در حالیست که در شرایط کنونی، بسیاری از بخش های اجتماعی بر اساس الگوهای غربی با محوریت توسعه اقتصادی، ضربات جبران ناپذیری را به فرهنگ غنی اسلامی-ایرانی و سبک زندگی وارد می نمایند.

پی نوشت:

برای روشن تر شدن ذهن مخاطبین عزیز برخی از مصادیق الگوهای غربی را یادآور می شویم:

  • الگوی تجمیع سرمایه بر پایه تحریک حرص یا تحریک منافع شخصی
  • الگوی آموزش با محوریت تربیت کارشناس برای بخش تولید
  • الگوی شهرسازی با محوریت قرار دادن حمل و نقل برای خدمات رسانی به مراکز تجاری و صنعتی

نقطه مشترک تمامی این الگوها محوریت سود و منافع اقتصادیست. بر همین اساس الگوی آموزش فعلی ضمن اشغال دوران طلایی تربیت کودکان، نوجوانان و حتی جوانان، مفاهیم لازم برای تربیت کارشناس در بخش تولید را عمده آموزش قرار داده و مقدار بسیار قلیلی از تعالیم اسلامی و مهارت های زندگی در حوزه‌های فردی و اجتماعی را به افراد منتقل می کند. پر واضح است که آمار خطرناک طلاق در شرایط فعلی جامعه و بالا رفتن سن ازدواج، یکی از ثمرات این سیستم آموزشیست.

بحث تفصیلی در مورد آفات و صدمات اجتماعی این الگوها، یکی از رسالت های الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت است. اولین نقشه راه تولید الگوی پیشرفت اسلامی با دغدغه اجتماعیات اسلام، به بررسی آفات مذکور و ارائه راه حل های مبتنی بر تعالیم نورانی اسلام برای برون رفت از شرایط فعلی می پردازد.


نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی